Vremea
Curs valutar
Publicitate
Publicitate
www.catalog-constructii.ro/contact.php
www.mervani.ro
www.catalog-constructii.ro

Normativ privind proiectarea cladirilor civile din punct de vedere al cerintei de siguranta in exploatare,NP 068­02

Descriere articol:

ORDINUL Nr. 1576 din 15.10.2002 pentru aprobarea reglementarii tehnice - Normativ privind proiectarea cladirilor civile din punct de vedere al cerintei de siguranta in exploatare, indicativ NP 068­02
1. GENERALITATI
1.1. Obiect
1.1.1. Prezentul normativ stabileste criteriile si nivelurile de performanta admisibile, privind cerinta de calitate �Siguranta in exploatare" corespunzatoare cladirilor civile, in conformitate cu prevederile Legii 10/1995 privind calitatea in constructii.
1.1.2. Prezentul normativ are drept scop asigurarea protectiei si confortului necesar utilizatorilor (indiferent de varsta, sau stare de sanatate) in concordanta cu exigentele acestora, din punct de vedere al cerintei de siguranta in exploatare.
1.1.3. Conditiile de calitate corespunzatoare cladirilor civile, stabilite prin prezentul
normativ, trebuie realizate si mentinute la aceiasi parametri, pe intreaga durata de serviciu a acestora.
Elaborat de:
INSTITUTUL DE PROIECTARE, CERCETARE ªI TEHNICA DE CALCUL IN CONSTRUCTII � IPCT S.A.
Aprobat de: MINISTRUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR ªI LOCUINTEI, cu ordinul nr. 1576 din
15.10.2002
1.2. Domeniu de aplicare si conditii de utilizare
1.2.1. Prevederile prezentului normativ se aplica la proiectarea cladirilor civile noi, indiferent
de forma de proprietate sau destinatie, precum si la modernizarea, reamenajarea, transformarea,
consolidarea, sau repararea celor existente, utilizandu­se totodata si la amenajarea sau reamenajarea spatiului exterior aferent cladirilor respective.
1.2.2. La lucrarile de modernizare, reamenajare, transformare, consolidare sau reparare a cladirilor existente, in cazul in care, din motive bine justificate, nu pot fi indeplinite unele prevederi
ale normativului, se vor asigura prin proiect, masuri compensatorii de siguranta in exploatare.
1.2.3. In functie de categoria de importanta a investitiei ce se va proiecta, se vor adopta valori
ale parametrilor la nivelul impus de respectiva incadrare, dar in nici un caz, inferioare celor
prevazute in prezentul normativ.
1.2.4. Prevederileprezentuluinormativsuntdestinateproiectantilor,executantilor, verificatorilor de proiecte, expertilor tehnici si responsabililor tehnici cu executia, proprietarilor sub orice titlu si utilizatorilor cladirilor civile, precum si organelor administratiei publice, potrivit obligatiilor si raspunderilor ce le revin, in conformitate cu Legea nr. 10/1995 privind calitatea in constructii.
1.2.5. La realizarea unei investitii, prezenta reglementare va fi utilizata, in mod obligatoriu, impreuna cu reglementarile tehnice referitoare la totalitatea cerintelor de calitate pe care trebuie sa le satisfaca cladirea respectiva, in conformitate cu prevederile Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii.
1.2.6. Pe langa prevederile prezentului normativ, vor fi avute in vedere (dupa caz) si prevederile normativului NP 051 �Normativ pentru adaptarea cladirilor civilesi spatiului urban aferent,
la exigentele persoanelor cu handicap".
1.2.7. Prevederile prezentului normativ sunt prevederi functionale, urmand ca la proiectarea unei cladiri civile sa se respecte si prevederile normativului P 118 �Normativ de siguranta la foc a constructiilor".
1.2.8. Toate reglementarile utilizate la proiectarea unei cladiri civile, vor fi cele in vigoare la data elaborarii proiectului de investitie respectiv.
1.3. Referinte generale
1.3.1. Documentele tehnice si legislative, ce au stat la baza intocmirii prezentului normativ, sunt urmatoarele:
- Legea 10/1995 ­ privind calitatea in constructii
- NC 001­ Normativ cadru privind detalierea continutului cerintelor stabilite prin Legea 10/1995
- Ordonanta de urgenta nr. 102/1999 ­ privind protectia speciala
si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap.
1.4. Terminologie
In contextul prezentului normativ, termenii de mai jos au urmatoarea semnificatie:
Utilizator­ fiinta umana pentru care a fost conceputa cladirea.
Cerinta de calitate ­ exprimarea calitativa a caracteristicilor cladirii, pe care aceasta trebuie sa le indeplineasca, pentru a satisface exigentele utilizatorului.
Conditie tehnica ­ exprimarea si detalierea in termeni tehnici de performanta, a cerintei de calitate.
Exigenta utilizatorului ­ enuntarea unei necesitati fata de cladirea ce trebuie utilizata.
Criteriu de performanta ­ caracteristica ce trebuie luata in considerare la detalierea si cuantificarea conditiilor tehnice in cantitati denumite �niveluri de performanta".
Nivel de performanta ­ valoare impusa pentru un anumit criteriu de performanta, in functie de conditiile tehnice si/sau influenta agentilor care actioneaza asupra cladirilor.
Performanta ­ comportarea unui produs de constructie in raport cu utilizarea sa.
Persoana cu handicap ­ persoana cu dificultati mecanice si motrice (cu dificultati de mers, sau blocate in scaun rulant), precum si persoane cu deficiente ale aparatului ocular sau auditiv.
Persoana blocata in scaun rulant ­ persoana cu autonomie relativa in miscare.
Scaun rulant ­ scaun utilizat de persoane ce nu se pot deplasa singure.
Persoana cu dificultati la mers ­ persoana care nu se deplaseaza fara ajutor si nu poate depasi diferente mari de nivel.
2.CONDITIITEHNICE,CRITERIIªINIVELURIDEPERFORMANTA, CORESPUNZATOARE CERINTEI DE SIGURANTA IN EXPLOATARE

Cerinta de siguranta in exploatare, presupune protectia utilizatorilor (inclusiv copii, persoane varstnice si persoane cu handicap), in timpul exploatarii unei cladiri si are in vedere urmatoarele conditii tehnice de performanta:
A. Siguranta circulatiei pietonale;
B. Siguranta circulatiei cu mijloace de transport mecanizate;
C. Siguranta cu privire la riscuri provenite din instalatii;
D. Siguranta in timpul lucrarilor de intretinere;
E. Siguranta la intruziuni si efractii.
Prin detalierea (criterii de performanta) si cuantificarea (niveluri de performanta) acestor conditii tehnice, se stabilesc masuri de protectie corespunzatoare utilizatorilor, ce trebuie avute in vedere la proiectarea cladirilor civile.
2.(A). Siguranta circulatiei pietonale
2.(A).1. Generalitati
2.(A). 1.1. Conditia tehnica privind �Siguranta circulatiei pietonale", presupune asigurarea protectiei utilizatorilor, impotriva riscului de accidentare, in timpul deplasarii pedestre, in interiorul cladirii (atat pe orizontala, cat si pe verticala), precum si in exteriorul cladirilor, prin spatiul pietonal aferent acestora (legatura dintre strada si cladire).
2.(A).2. Criterii si niveluri de performanta cu privire la:
2.(A).2.1. Siguranta circulatiei exterioare pe cai pietonale presupune asigurarea protectiei, impotriva riscului de accidentare, prin:
2.(A).2.1.a. alunecare:
1. stratul de uzura al cailor pietonale va fi astfel rezolvat, incat sa nu fie alunecos nici in conditii de umiditate;
2. panta caii pietonale va fi:
- in profil longitudinal ­ max. 5 %;
- in profil transversal ­ max. 2 %.
2.(A).2.1.b. impiedicare:
1. denivelarile admise (daca nu se pot evita), vor fi:
- max. 2,5 cm;
2. rosturile intre dalele pavajului, sau orificiile gratarelor pentru ape pluviale vor fi:
- max. 1,5 cm (pentru a nu se intepeni varful bastonului, sau roata scaunului rulant).
2.(A).2.1.c. coliziune cu obstacole laterale sau frontale:
1. latimea libera a caii pietonale va fi:
- l = 1,50 m (in cazul in care nu este posibil, se admite o latime de min.1,00 m. asigurandu­
se, la intersectii si la schimbare de directie, un spatiu de min. 1,50 x 1,50 m pentru manevra scaun rulant);
2. inaltimea libera de trecere pe sub obstacole izolate amplasate pe caile pietonale, va fi:
- min. 2,10 m;
3. usile si ferestrele cladirilor adiacente cailor pietonale, vor fi astfel pozitionate si rezolvate, incat sa nu constituie un obstacol in calea pietonilor (pl. 1).
2.(A).2.1.d. cadere pe timp de furtuna:
1. pe parcursul cailor pietonale, aflate pe terenuri accidentate si in zone cu vanturi puternice, se vor prevedea puncte de sprijin (grilaje joase, sau balustrade ­ pl. 2, fig. 1) la inaltimea de:
- h=min.0,60 m(recomandat0,90m 
1,00m,avand manacurentainclusivlah =0,60mpentrucopiisipentru persoane in scaun rulant).
2.(A).2.1.e. coliziune cu vehicule in miscare:
1. intre cladire si carosabil trebuie sa existe trotuar;
2. caile pietonale vor fi bine diferentiate de cele carosabile (inclusiv parcaje);
3. inaltimea caii pietonale fata de carosabil, va fi:
- max. 0,20 m, asigurandu­se local, in dreptul trecerii de pietoni, posibilitatea accesului persoanelor blocate in scaun rulant (pl. 3, fig. 1);
4. in zonele cu trafic intens, la marginea caii pietonale, spre carosabil, se vor prevedea balustrade de protectie (h = 0,90 m) sau spatiu verde de siguranta;
5. iesirile din garaje sau parcaje vor fi bine marcate si semnalizate (pl. 2, fig. 2);
6. in dreptul iesirilor din garaje sau parcaje, trotuarul va fi intrerupt si rotunjit la colturi (pl. 2, fig. 2).
7. 2.(A).2.2. Siguranta circulatiei pe rampe si trepte exterioare (in spatiile verzi din jurul cladirilor civile), presupune asigurarea protectiei, impotriva riscului de accidentare, prin:
2.(A).2.2.a. oboseala excesiva:
1. lungimea rampelor (cu si fara trepte) pana la zona de odihna (podest) va fi:
- max. 10,00 m ­ (rampa fara trepte, avand panta mai mica de 5%);
- max. 6,00 m ­ (rampa fara trepte, avand panta 5 
8 %);
- max. 3,00 m ­ (rampa cu trepte);
2. zonadeodihna(podestul)vaavealatimea(insensuldepla sarii) de:
- min. 1,20 m (recomandat 1,50 m);
3. dimensiunile treptelor vor fi:
- 3h + 1 = 80 
85 cm, cu conditia:
- h = max. 15 cm;
4. panta rampei fara trepte va fi:
- max. 8 % ­ pentru rampe cu lungimea de max. 6,00 m;
- max. 5 % ­ pentru rampe cu lungimea >
6,00 m.
2.(A).2.2.b. cadere/impiedicare:
1. schimbarile de nivel trebuie atentionate prin marcaje vizibile;
2. finisajul treptelor va fi astfel rezolvat, incat marginea treptelor sa fie clar vizibila si sa nu
se confunde cu desenul de pe suprafata orizontala a treptelor;
3. ladenivelarimaimaride0,20msevorprevedeabalustrade
de protectie, avand:
- h = 0,90 
1,00 m, prevazute cu mana curenta, inclusiv la
h = 0,60 
0,75 m si fiind astfel rezolvate incat sa se evite alunecarea in gol a bastonului,
sau a rotii scaunului rulant;
4. cand nu au decat mana curenta de protectie, rampele vor avea un rebord lateral, cu:
- h = 5 cm (pentru oprire baston si roata scaun rulant);
5. treptelevorfiastfelconformateincatsaseeviteimpiedicarea prin agatare cu varful piciorului (pl. 3, fig. 2).
2.(A).2.2.c. coliziune:
1. latimea rampei (scarii) va fi:
- min. 1,20 m (recomandat 1,50 m.).
2.(A).2.2.d. alunecare:
1. finisajul rampelor si scarilor va fi astfel realizat, incat sa se evite alunecarea, chiar si pe vreme umeda;
2. treptele vor fi astfel rezolvate, incat sa se evite stationarea apei si formarea unui strat de gheata.
2.(A).2.2.e. lovire:
1. in conformarea scarilor si rampelor se vor evita muchiile ascutite.
2.(A).2.3. Siguranta cu privire la imprejmuiri, presupune asigurarea protectiei copiilor
(locuinte, scoli, gradinite), impotriva riscului de accidentare, in caz de:
2.(A).2.3.a. escaladare:
1. inaltimea curenta a imprejurimilor va fi:
- min. 1,20 m;
2. gardurile cu h <
1,80 m nu se vor rezolva cu elemente ascutite la partea superioara;
3. la garduri in trepte, partea inalta trebuie sa depaseasca partea joasa imediat alaturata, cu min.
0,25 m (pl. 4, fig. 1).
2.(A).2.3.b. catarare:
1. gardul trebuie astfel rezolvat pe inaltimea de h = 0,30 
1,00 m, incat sa se evite posibilitatea catararii (pl. 4, fig. 2).

Nota:
2.(A).2.3.c. penetrare:
1. distanta intre montantii gardului, sau diametrul eventualelor orificii, va fi:
- max. 10 cm.
Pentru asigurarea protectiei pietonilor, gardurile vor fi astfel conformate si rezolvate incat sa
nu existe surse de accidentare prin agatare sau ranire, in caz de contact cu acestea.
2.(A).2.4.Sigurantacuprivirelaaccesulincladire,presupune asigurarea protectiei, impotriva riscului de accidentare, prin:
2.(A).2.4.a. oboseala excesiva:
1. treptele scarii de acces in cladire vor respecta relatia:
- 2h + 1 = 62 
64 cm ­ caz general;
- 2h+1 =58m 
60cm­incladiricucopiidevarsta prescolaradar,pentrupersoanecudificultatide mers, treptele vor avea:
­ h= max. 16 cm;
­ l = min. 30 cm (recomandat 15 x 32;
16 x 30);
2. pentru accesul persoanelor blocate in scaun rulant (pl. 5, fig. 1), se va prevedea o rampa, avand panta de:
- max. 8 %.
2.(A).2.4.b. coliziune:
1. accesul in cladire trebuie astfel rezolvat incat sa fie protejat fata de circulatia exterioara cladirii (cazul cladirilor la strada);
2. in fata usii de acces se va prevedea o platforma (h = min. 15 cm) astfel rezolvata, incat sa poata
fi utilizata si de catre persoane blocate in scaun rulant (acolo unde este cazul);
3. latimea libera a rampei si scarii de acces va fi stabilita corespunzator destinatiei cladirii, in corelare cu prevederile normativelor P 118 si NP 051;
4. latimea libera a golului de usa, pentru acces in cladire, va fi;
- min. 0,80 m ­ intrare secundara;
- min. 0,90 m ­ intrare principala locuinte unifamiliale si semicolective,
- min. 1,00 m ­ intrare principala locuinte colective si
cladiri publice cu mai putin de 100 persoane,
- min. 1,40 m (0,80 + 0,60) ­ intrare principala in cladiri cu mai mult de 100 persoane.
2.(A).2.4.c. cadere in gol:
1. rampele,scarilesiplatformadeaccesincladirevoravea balustrada de protectie (pl. 5, fig. 1;
pi. 6) avand:
- h = 0,90 
1,00 m si fiind astfel alcatuita, incat sa se evite alunecarea bastonului sau a rotii scaunului rulant;
2. in cazul in care nu exista decat mana curenta de protectie (pl. 5, fig. 1), sau daca balustrada
nu este corespunzator conformata, astfel incat sa impiedice alunecarea bastonului, sau a rotii
scaunului rulant, rampa si podestul de acces in cladire vor avea un rebord de:
- h = 5 cm.
2.(A).2.4.d. alunecare:
1. finisajul scarilor, rampelor si podestelor de acces, va fi astfel realizat incat sa se evite alunecarea, chiar si pe vreme umeda;
Nota:
Se recomanda ca deasupra platformei de acces sa fie prevazuta o copertina, astfel conformata
si dimensionata, incat sa protejeze zona de acces in cladire.
2. rampa de acces intr­un garaj va fi prevazuta inclusiv cu trepte, pe o latime de min. 0,80 m.
2.(A).2.4.e. impiedicare:
1. pentru persoane cu dificultati de mers, treptele vor fi astfel rezolvate, incat sa se evite accidentarea prin agatare cu varful piciorului (pl. 3, fig. 2);
2. gratarul pentru curatat incaltamintea va avea orificii de:
- max. 1,5 x 1,5 cm;
3. pragul usii va fi de:
- max. 2,5 cm (se recomanda, ca cel putin una din intrarile in cladire, sa nu aiba prag, sau sa fie preluat prin panta).
2.(A).2.5. Siguranta cu privire la circulatia interioara, presupune asigurarea protectiei, impotriva riscului de accidentare, prin:
2.(A).2.5.a. alunecare:
1. stratul de uzura al pardoselilor trebuie astfel realizat, incat sa se evite alunecarea;
2. in incaperile cu umiditate si murdarie ridicata se vor lua masuri de protectie pentru evitarea accidentarii prin alunecare (elemente marginale de sustinere, la h = 0,90 m).
2.(A).2.5.b. impiedicare:
1. denivelarea admisa (in caz ca nu poate fi evitata) va fi:
- max. 2,5 cm;
2. nu se admit trepte izolate (denivelari de o singura treapta).
2.(A).2.5.c. contactul cu proeminente joase:
1. inaltimea libera de trecere pe sub obstacole izolate (masurata de la suprafata finita a pardoselii) va fi:
- h = min. 2,10 m ­ in cladiri publice;
- h = min. 2,00 m ­ in cladiri de locuit;
- h = min. 1,90 m ­ in mansarde si subsoluri.
2.(A).2.5.d. contactul cu elemente verticale laterale (pe caile de circulatie):
1. suprafata peretilor nu trebuie sa prezinte bavuri, proeminente, muchii ascutite, sau alte surse
de lovire, agatare, ranire.
2.(A).2.5.e. contactul cu suprafete vitrate:
1. suprafetele integral vitrate (pereti, usi sau ferestre fara cadru), precum si cele a caror vitraj incepe la mai putin de 0,90 m de la sol, trebuie sa fie realizate din geam de siguranta;
2. suprafetele integral vitrate se vor semnaliza cu marcaje de atentionare:
- amplasate intre 0,70 
1,50 m de la sol si
- avand diametrul, sau latimea, de cca. 20 cm.
2.(A).2.5.f. contactul cu usi batante sau usi care se deschid:
1. usile batante vor fi semnalizate cu marcaje de atentionare:
- idem cap.2(A)2.5.e. pct. 2;
2. amplasarea si sensul de deschidere al usilor trebuie rezolvat astfel incat:
- sa nu limiteze si sa nu impiedice circulatia;
- sa nu se loveasca intre ele (la deschiderea simultana a doua usi);
- sa nu loveasca persoane care isi desfasoara activitatea
(pl. 8÷ 10).

2.(A).2.5.g. coliziune cu alte persoane, piese de mobilier sau echipamente:
1. latimea libera de circulatie, in incaperi si pe coridoare, va fi stabilita corespunzator reglementarilor specifice, in functie de destinatia cladirii, inclusiv pentru necesitatile persoanelor
blocate in scaun rulant;
2. piesele de mobilier adiacente cailor de circulatie, nu trebuie sa prezinte colturi, muchii ascutite, sau alte surse de agatare, lovire, ranire;
3. traseele de circulatie vor fi astfel dimensionate si rezolvate, incat sa existe posibilitatea de manevra a targilor, sicrielor, mobilelor voluminoase;
4. usile interioare vor avea latimea libera de:
- min. 0,80 m ­ pentru incaperi cu mai putin de 50 persoane;
- min. 0,90 m ­ pentru incaperi cu 51 
100 persoane si pentru cladiri cu persoane ce nu se pot evacua singure;
- min. 1,00 m ­ pentru transport copii si transport targa;
- min. 1,40 m (0,80 + 0,60) ­ pentru incaperi cu mai mult de 100 persoane.
2(A).2.5.h. producere de panica:
1. traseul fluxurilor de circulatie va fi clar, liber si comod;
2. circulatia va fi subliniata si dirijata prin dispunerea mobilierului specific destinatiei;
fluxul
de circulatie, in cladiri publice, va fi fluent, lesnicios si cat mai scurt, fara ocolisuri sau intoarceri
nejustificate;
3. in cladiri publice se va asigura un sistem informational si de alarma, corespunzator necesitatilor specifice destinatiei (inclusiv pentru persoane cu handicap), pe tot traseul fluxurilor de circulatie;
5. traseul de circulatie, al fluxurilor de tipuri si destinatii diferite, din cladiri publice, vor fi astfel concepute, incat sa nu se intersecteze;
6. caile de evacuare se vor atentiona prin marcaje corespunzatoare, (inclusiv pentru persoane
cu handicap);
7. toate usile cailor de evacuare se vor deschide in sensul evacuarii.
2.(A).2.6. Siguranta cu privire la schimbare de nivel (terase, logii, galerii, balcoane, ferestre), presupune asigurarea protectiei, impotriva riscului de accidentare, prin:
2(A).2.6.a. cadere de la un nivel la altul:
1. la denivelari mai mari de 0,30 m fata de sol sau alte parti alaturate din constructie (respectiv
0,20 m pentru persoane cu handicap) se vor prevedea balustrade/parapete de siguranta, conformate si
dimensionate corespunzator prevederilor STAS 6131;
2. ferestrele, sau usile­ferestre, ale incaperilor cu pardoseala aflata la mai mult de 0,50 m fata
de nivelul exterior, vor avea prevazute balustrade/parapete de siguranta conformate si dimensionate
conform prevederilor STAS 6131;
3. deschiderea ferestrelor (in cladiri cu copii) trebuie sa se faca cu mecanisme reglabile, deschiderea curenta (pentru aerisire) fiind de:
- max. 10 cm.
2. (A). 2.7. Siguranta cu privire la deplasarea pe scari si rampe, presupune asigurarea protectiei, impotriva riscului de accidentare, prin:
2.(A).2.7.a. oboseala excesiva:

 Nota:
1. raportul intre trepte si contratrepte trebuie sa respecte relatia:
- 2 h + l= 62 
64 cm ­ caz general;
- 2 h + l= 58 
60 cm ­ in cladiri cu copii de varsta prescolara;
dar, pentru persoane cu dificultati la mers, treptele vor avea:
- h = max. 16 cm;
- l = min. 30 cm (recomandat 15 x 32;
16 x 30).
La cladiri in care nu este prevazut ascensor, dimensionarea treptelor se va face corespunzator
necesitatilor persoanelor cu dificultati la mers.
2. treptele, ce apartin aceleiasi rampe, trebuie sa aiba aceleasi dimensiuni (inaltime si latime);
3. numarul de trepte ale unei rampe de scara va fi:
- max. 18 trepte ­ caz general;
- max. 16 trepte (recomandat 10 trepte) ­ pentru persoane cu dificultati la mers;
4. panta unei rampe fara trepte trebuie sa fie:
- max. 8 % ­ pentru rampe cu lungimea de max. 6,00 m;
- max. 5 % ­ pentru rampe cu lungimea >
6,00 m;
5. lungimearampeifaratrepte,panalazonadeodihna(supra fata orizontala), va fi:
- max. 10,00 m ­ pentru rampe cu panta de max. 5 %;
- max. 6,00 m ­ pentru rampe cu panta 5 
8 %.
2.(A).2.7.b. cadere in gol:
1. schimbarile de panta trebuie bine atentionate si corespunzator luminate, inclusiv in timpul noptii;
2. scarile, rampele si podestele vor fi asigurate cu balustrada parapet de protectie avand inaltimea de siguranta conform prevederilor STAS 1631;
3. balustradele, sau mainile curente, se vor prevedea astfel:
- la scari cu l <
1,20 m ­ pe o singura latura ­ respectiv pe latura expusa (la scari cu rampe curbe si la scari utilizate de persoane cu dificultati la mers, se recomanda pe ambele laturi ­ pl. 13, fig. 2);
- la scari cu l = 1,20 
2,40 m ­ pe ambele laturi;
- la scari cu l >
2,40 m ­ inclusiv o balustrada intermediara, la max.2,40 m, daca scara constituie cale de evacuare;
4. in caz ca scara este distantata de perete mai mult de 6 cm (pl. 11, fig. 3), se vor lua masuri corespunzatoare, astfel incat sa fie evitata alunecarea in gol a piciorului, sau a bastonului;
5. balustrada/parapetul trebuie corespunzator dimensionata si astfel alcatuita, incat sa nu
permita caderea sau trecerea copiilor dintr­o parte intr­alta (cazul cladirilor in care pot circula copii
neinsotiti):
- fara elemente, cu potential de catarare, pe inaltimea de 10 ÷ 60 cm de la pardoseala (pl.
11, fig. 1);
- cu distanta intre montanti ­ max.10 cm,
- cumanacurentasuplimentarala:h=0,50 
,60m
(pl. 13, fig. 2);
6. mana curenta trebuie astfel conformata, incat sa fie usor cuprinsa cu mana (cazul locuintelor
si a altor cladiri in care circula persoane cu dificultati la mers si copii neinsotiti):
- 
= 4 
5 cm;
7. scarile trebuie sa fie corespunzator si uniform luminate, fara a produce fenomenul de stralucire orbitoare.
2.(A).2.7.c. alunecare:
1. finisajul scarilor, rampelor si podestelor va fi astfel realizat, incat sa se evite caderea prin alunecare;
2. ferestrele din dreptul palierelor intermediare trebuie sa aiba parapet, sau balustrada de protectie, corespunzator conformate, pentru a se evita accidentarea prin spargerea geamului, in caz
de contact prin alunecare;
2.(A).2.7.d. impiedicare:
1. scarile utilizate in mod curent de copii, sau persoane cu dificultati de mers, vor fi astfel rezolvate, incat sa se evite accidentarea prin agatare cu piciorul (pl. 3, fig. 2);
2. numarul de trepte ale unei rampe de scara va fi:
- min. 3 trepte.

2.(A),2.7.e. lovire la partea superioara:
1. inaltimea libera de circulatie, de la nasul treptei, pe perpendiculara la linia de flux, va fi:
- h = min. 2,10 m ­ la scari principale in cladiri cu sali aglomerate;
- h = min. 2,00 m ­ la scari principale din cladiri publice si cladiri de locuit;
- h = min. 1,90 m ­ la scari secundare si la scari ce merg in subsoluri sau mansarde, care nu constituie cai de evacuare;
- h = min. 1,70 m ­ la scari cu acces ocazional si care nu constituie scari de evacuare;
2. spatiul de sub scara va fi astfel rezolvat incat, inaltimea libera de circulatie pe sub scara, sa
- idem pct. 1.
2.(A).2.7.f. coliziune:
1. latimea libera a scarilor, rampelor si podestelor, va fi stabilita corespunzator destinatiei
cladirii, in corelare cu prevederile normativului P 118 si NP 051;
2. scarile si podestele vor fi dimensionate corespunzator transportului targilor, sicrielor si mobilelor voluminoase, atunci cand nu exista alt sistem de ridicare/coborare a acestora.
2. (A).2.8. Siguranta cu privire la iluminarea artificiala
2.(A).2.8.1. iluminarea medie pentru iluminatul de siguranta, presupune asigurarea protectiei, impotriva riscului de accidentare, prin:
2.(A).2.8.1.a. intreruperea activitatii in caz de avarie (intrerupere de curent):
1. iluminatul de siguranta pentru continuarea lucrului va fi:
- 10 % din iluminatul normal (cazul general);
- 20 % din iluminatul normal (in locuri cu receptoare care trebuie alimentate fara intrerupere ­ statii pompe pentru incendiu, incaperile surselor de rezerva, spatiile serviciilor de pompieri, incaperile centralelor de semnalizare, dispecerizare, etc);
- min.80 % din iluminatul normal (pentru blocul operator din spitale);
- egal cu nivelul iluminatului normal (pentru campul de operatie din spitale si in cabinetele radiografice de urgenta).
2. iluminatul de siguranta de interventie, va fi:
- min. 50 lx. ­ iluminat local (in locurile in care sunt montate armaturi ­ de ex: vane, robinete, dispozitive de comanda­control etc. ale unor instalatii si utilaje care trebuie actionate in caz de avarie).

Postat la data: 22 . 02 . 2009
Login firme
Adresa e-mail : Parola :
am uitat parola
Publicitate

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

www.expoarad.eu
www.constructexpo-utilaje.ro
www.constructexpo-ambient.ro
www.constructexpo-antreprenor.ro
Bucovina Construct
www.catalog-constructii.ro/contact.php
Stiri Presa
 
Home Despre noi Firme Domenii Anunturi Joburi Articole Expozitii Forum Contact
Promovare Gratuita - Top123 Constructii